Alvi Utriainen työskentelee Fimpec Oy:ssä projekti-insinöörinä Kymijärvi III -biolaitoshankkeessa Lahdessa.

Alvi Utriainen on innostunut projektityön veteraani

Alvi Utriainen, 62, istuu Lahti Energian Kymijärvi III -voimalaitostyömaan parakin työhuoneessaan hymyillen. Parakkirakennukset ovat tulleet tutuksi hänelle niin kansainvälisellä kuin kotimaisella kentällä, sillä projektityökokemusta miehellä on jo vuosikymmenten ajalta.

Fimpec Oy:n palveluksessa Utriainen aloitti tammikuussa 2018, kun Fimpecin työntekijät olivat tulleet tutuiksi hänelle edeltävän projektin aikana. Koulutustaustaltaan Utriainen on mittaus- ja sähkötekniikan teknikko, joka jatkokoulutti itsensä sähköinsinööriksi vuonna 1986.

Moniosaaja kotimaassa ja ulkomailla

Monessa suhteessa joustavaksi ja aina uteliaaksi itseään kuvaava Utriainen on toiminut uransa aikana muun muassa projektipäällikkönä, asennusvalvojana ja tällä hetkellä Kymijärvi III -projektissa projekti-insinöörinä. Utriaisen työtehtäviin kuuluu esimerkiksi automaatioprojektin hoitoa, hankintoja ja suunnittelun aikataulunvalvontaa. Työnkuva on monipuolinen.

”Kommentoin ja korjaan kaikkea, mitä tällainen paljon nähnyt löytää esimerkiksi suunnitelmista. Työnnän vähän nokkani joka paikkaan”, hän kuvailee.

Voima- ja soodakattiloiden parissa koko uransa työskennellyt Utriainen tietää tarkasti, mitä tekee. Työkokemusta hänelle on ehtinyt kertyä kotimaan ulkopuolelta muun muassa Australiasta, Etelä-Amerikasta, Kiinasta, Espanjasta ja Venäjältä. Vuosien varrella Utriaiselle on ehtinyt sattua ja tapahtua.

”Kiinassa työmaat eivät olleet ymmärrettävästi ihan suurissa turistikeskuksissa. Kerran sitten kävelimme sellaista katua pitkin, jossa oli avoviemärit. Minähän tietenkin liukastuin ja mätkähdin suoraan sinne viemärikanaaliin. Lahdessa minut taas ryöstettiin ensimmäiseen työpaikkaan saavuttuani, muualla ei ole ollut mitään hankaluuksia.”

”Kulttuureihin on ollut helppo sopeutua. Oleskeluajan kahtena ensimmäisenä viikkona hiukan näyttää erilaiselta, mutta sen jälkeen maisemat tuntuvat tutuilta. Koti-ikäväkin unohtuu, kun oven sulkee lähtiessään.”

Nykyinen toimeksianto kestää arviolta jopa vuoden, ”Mikäli en tee jotain vakavasti väärin”, Utriainen naurahtaa. Hän viihtyy omien sanojensa mukaan hyvin nykyisessä työtehtävässään, ja työympäristö on loistava.

”Toisten ihmisten kanssa tullaan toimeen ja toisten kanssa viihdytään. Nämä täällä ovat niitä, joiden kanssa viihdytään. Hyviä tyyppejä laidasta laitaan.”

Aito kiinnostus, pitkä pinna ja ennakointi ovat avaimia menestykseen

Projektityön menestyksekäs hoitaminen vaatii Utriaisen mukaan aitoa kiinnostusta siitä osa-alueesta, jossa työskentelee. Mitä enemmin työstään saa irti, sen enemmin oma osaaminen antaa tyydytystä. Toisena merkittävänä ominaisuutena projektityössä menestymiseen Utriainen alleviivaa pitkän pinnan ja lehmän hermot.

”Omasta mielestäni en ole kuitenkaan täysin lehmänhermoinen luonteeltani, vaan joskus vähän kärsimätönkin. Mutta tässä työssä on oppinut sen, ettei asioiden edelle kannata mennä vaan odottaa rauhallisesti, kun asiat eivät etene.”

Utriainen lisää kuitenkin, että eteenpäin vievää voimaa on oltava niissäkin tilanteissa, mikäli projektin haluaa valmistuvan ajoissa. "Aina niitäkin asioita, jotka eivät etene, on tyrkittävä sitten vähän eteenpäin".

Viimeisenä Utriainen listaa ennakoinnin ja oman työn suunnittelemisen. Ennalta valmistautuminen auttaa suhtautumaan projektin nopeisiinkin muutoksiin.
”Joskus projekteissa tulee viivästyksiä. Huolellinen ennakointi auttaa paikkaamaan mahdollisia vahinkoja.”

Utriainen toivottaa myös uusia ja nuorempia insinöörejä mukaan projektitöihin. ”Menestyminen siinä kohdassa, jos täsmällistä tietotaitoa eikä kokemusta ole, on kiinni omasta uskaliaisuudesta ja oma-aloitteellisuudesta. Kysymällä oppii.”

Projektityö tuo vapautta ja vastuuta

Jokainen projekti on erilainen, ja Utriainen on työskennellyt valtaosan urastaan yksityisellä sektorilla. Nykyinen Lahti Energian Kymijärvi III tuo uutta maustetta jopa laajan kokemuksen omaavalle Utriaiselle.

”Työn tekeminen on ollut aina kivaa ja on edelleenkin. Harvemmin tulee päiviä, jolloin töihin ei haluaisi mennä. Mielekkyys piilee siinä, että omassa työssään on tarpeeksi haastetta. Tässäkin projektissa sitä on”, hän sanoo.

Metsästystä ja vanhoja kuorma-autoja harrastava Utriainen osaa myös ottaa rennosti. Projektityön selkeäksi eduksi hän mainitsee sen tuoman vapauden.

”Minä asun muualla ja siksi on mukavaa, että kun työaika tulee täytettyä ja työtehtävät suoritettua, voin lähteä vaikkapa kotiin joskus perjantaisin aiemmin.”

Utriainen mainitsee vielä olevansa tyytyväinen nykyiseen työnantajaansa. ”Tottakai viihdyn Fimpecillä. Tämä työnantaja on ollut sellainen kuin pitääkin. Töitä on hyvin tarjolla.”