Eelon Lappalaisesta Fimpec Oy:n suunnittelupäällikkö

Rakennustekniikan insinööri (YAMK) Eelon Lappalainen on nimitetty suunnittelupäälliköksi Fimpec Oy:n Teollisuuden projektinjohto -liiketoimintayksikköön 1.3.2019 alkaen.

Fimpec Oy sai maaliskuun alussa lisää voimaa ja osaamista teollisuuden projektinjohto- ja rakennuttamispalveluihin, kun Eelon Lappalainen aloitti työt Fimpecin suunnittelupäällikkönä.

Ennen Fimpeciä Lappalainen on työskennellyt viimeiset yhdeksän vuotta erilaisissa projektinjohto- ja suunnitteluttamistehtävissä, viimeksi Sweco Finland Oy:ssä Länsimetro-hankkeessa Matinkylä–Kivenlahti-välillä. Aikaisempia työnantajia ovat ÅF-Consult Oy, insinööritoimisto Magnus Malmberg Oy, Miraplan Oy ja YIT.

Yhteensä Lappalaisella on lähes 30 vuoden kokemus rakennusalalta. Uransa hän aloitti kirvesmiehenä, mutta on sen jälkeen kouluttautunut rakennustekniikan insinööriksi (Rovaniemen ammattikorkeakoulu ja Metropolia ammattikorkeakoulu) ja erikoistunut työurallaan suurten teollisten hankkeiden suunnittelunohjaukseen. Parhaillaan Lappalainen opiskelee Aalto-yliopistossa tohtorintutkinto-ohjelmassa tietomallintamiseen liittyvässä BIM-laboratoriossa. Kiinnostuksen kohteena hänellä ovat digitaalinen tehtävienhallinta ja Lean-menetelmien hyödyntäminen rakentamisessa ja suunnittelussa.

"Kiinnostus näitä asioita kohtaan syntyi alun perin käytännön tarpeesta, koska käytettävissä ei ole ollut riittävän hyviä työkaluja suurten rakennushankkeiden suunnittelun ohjaamiseen ja -hallintaan. Sen pohjalta aloin perehtyä Agile-menetelmään sekä Lean-ajatteluun, joita olen tutkinut käytännön projekteissa ja myös esitellyt tuloksia muille alan ammattilaisille. Näen, että yhdistämällä virtaustehokkaita menetelmiä perinteiseen projektinhallintaan, rakennushankkeita on mahdollista hallita paremmin ja sitä kautta tehostaa suunnittelua."

Teollisuuden hankkeet ja projektienhallinta kiinnostivat Fimpecissä

Fimpecin palvelukseen Lappalainen sanoo tulleensa innostuneena vastaamaan eteen tuleviin haasteisiin. Hänen mukaansa yrityksessä yhdistyy monta häntä kiinnostavaa asiaa.

"Työurallani olen kokenut teollisuuden suuret projektit sekä rakennuttamisen ja projektinjohdon tehtävät itselleni omimmaksi alueeksi. Siinä mielessä Fimpec on minulle juuri sopiva paikka."

"Toisaalta Fimpec on yritys, jossa Lean-ajattelua on viety eteenpäin ja käytetty aktiivisesti rakennushankkeiden toteuttamisessa. Näenkin, että Fimpecin kaltaisessa yrityksessä on ainutlaatuisia mahdollisuuksia yhdistää Lean-ajattelua niin suunnittelun kuin rakentamisen ohjaamiseen".

Erityistä osaamista projektinjohtopalveluihin

Fimpec Oy:n toimitusjohtaja Teppo Grén sanoo, että Eelon Lappalaisen rekrytointi vahvistaa entisestään Fimpecin mahdollisuuksia haastavien projektien läpiviemiseen. Samoin se tuo lisää osaamista ja uusia näkökulmia modernien projektinhallintamenetelmien käyttöön.

"Tavoittelemme jatkossa kasvua, joten toivotamme Lappalaisen kaltaisen osaajan tervetulleeksi asiantuntijoidemme joukkoon. Lappalaisen rakennusalan tuntemus on poikkeuksellisen laajaa ulottuen käytännön rakennustöistä aina suurten projektien johtamiseen. Hän myös tuntee Lean-ajattelua sekä moderneja projektinhallintamenetelmiä, jotka ovat oleellisen tärkeitä Fimpecin projektinjohtomallissa."