Tomi Kyrönlahti avasi hiihtokauden menestyksekkäästi Jyväskylän Laajavuoressa 8.12. järjestetyissä Ensilumen hiihdoissa. Tuloksena oli toinen sija M20-sarjan 10 kilometrin perinteisellä matkalla.

Tomi Kyrönlahti haluaa päästä hiihdossa pitkälle

Laukaalainen 18-vuotias hiihtäjälupaus Tomi Kyrönlahti on tehnyt jo vuosia määrätietoista työtä nostaakseen itsensä kohti lajin huippua. Fimpec Oy on yksi Kyrönlahden tukijoista, jotka ovat auttaneet häntä matkalla kohti tätä tavoitetta.

Tomi Kyrönlahti on hiihtänyt ja pitänyt hiihtämisestä aina. Vakavissaan hän alkoi harjoitella yläasteikäisenä, ja nyt hän on noussut aivan Suomen kärjen tuntumaan omassa ikäluokassaan. Tästä kertovat sijoitukset viime talvena kymmenen parhaan joukkoon SM-kisoissa eri matkoilla sekä kuuluminen Suomen Hiihtoliiton ja Vuokatin urheiluopiston U20-haastajaryhmään.

Tällä kaudella Kyrönlahden tavoitteena on vähintään säilyttää asemansa eli sijoittua kymmenen parhaan joukkoon jokaiselta matkalta nuorten SM-kisoissa. Lisähaastetta tähän tuo siirtyminen M20-luokkaan, jossa vastus kovenee entisestään. Mahdollisuuksia hän uskoo kuitenkin itsellään olevan.

”Viime talvi oli onnistunut ja sen jatkona on ollut hyvin mennyt harjoittelukausi. Kunto on nyt hyvä, mistä kertoo sekin, että testitulokset ovat parantuneet.”

Päätähtäin on nuorten SM-hiihdoissa

Kyrönlahden päätähtäin on asetettu Kuopiossa 22–24.2 ja Haapajärvellä 22.–24.3.järjestettäviin nuorten SM-hiihtoihin. Kuopiossa matkoina ovat 10 km perinteinen väliaikalähtönä ja 15 km vapaa takaa-ajona sekä Haapajärvellä 15 km perinteinen väliaikalähtönä ja 30 km vapaa yhteislähtönä. Kuopiossa hiihdetään myös sprintti, mutta se ei ole Kyrönlahden ominta aluetta.

”Ihan kohtuullisesti olen sprintissäkin pärjännyt, mutta pidemmät matkat sopivat minulle paremmin. Hiihtotyyleistä vapaa on taas enemmän makuuni, vaikka molemmat sujuvat tasavertaisesti”, hän sanoo.

Täydellinen onnistuminen saattaisi tuoda mukanaan jopa sijoituksen kolmen parhaan joukkoon. Viime talvena mitalisija irtosi jo viestissä, kun Kyrönlahden edustama Jämsänkosken Ilveksen Petoteam otti SM-hopeaa viestissä. Henkilökohtaisilla matkoillakin mitali oli jo lähellä, mutta pieni epäonni esti vielä palkintopallille nousemisen.

Sponsorituki auttaa harjoittelemaan ja menestymään

Halu menestyä vaatii panostusta harjoitteluun. Harjoitustunteja Kyrönlahti laskee kertyvän vuodessa noin 650. Hiihtämisen lisäksi harjoitteluun mahtuu kesäisin esimerkiksi suunnistusta ja frisbeegolfiakin. Lisämaustetta harjoitteluun on tuonut kuuluminen hiihtoliiton haastajaryhmään.

”Se on tuonut mukanaan lisää leiripäiviä oman seuran leirien lisäksi. Harjoittelu hyvätasoisessa ryhmässä vie eteenpäin, sillä ainahan sitä haluaa pärjätä kavereille.”

Ajankäytön lisäksi harjoittelu vaatii myös taloudellisia panostuksia, sillä leireille osallistuminen ja välineet maksavat. Kyrönlahti sanookin, että sponsoreilta saatu tuki tulee todelliseen tarpeeseen.

”Arvostan heidän panostaan todella paljon, sillä se mahdollistaa omalta osaltaan harjoitteluani ja kilpailukykyisen kaluston hankkimisen. Onneksi näitä tukijoita on löytynyt, sillä se ei ole itsestään selvää tässä vaiheessa hiihtouraa.”

Tomi Kyrönlahtea valmentaa tällä hetkellä oma isä Matti Kyrönlahti.

Lukion urheilulinja yhdistää opiskelun ja hiihdon

Kovan harjoittelun lisäksi Kyrönlahden pitää kiireisenä koulu. Hän opiskelee nyt kolmatta vuotta Schildtin lukion urheilulinjalla Jyväskylässä.

”Siellä urheilun ja opiskelu yhdistäminen onnistuu joustavasti. Koulupäivään voi sisältyä treenejä ja esimerkiksi leirien vaatimat poissaolot on helpompi järjestää”, Kyrönlahti kehuu.

Ylioppilaskirjoitukset Kyrönlahti aikoo suorittaa kolmessa erässä. Ensimmäiset aineet hän kirjoitti jo tänä syksynä ja loput ovat vuorossa keväällä ja syksyllä 2019. Sen jälkeen jatkosuunnitelmiin kuuluu ainakin hiihtoa.