Fimpec mukana ainutlaatuisessa Jyväskylän Tourujoen kunnostushankkeessa

Jyväskylän kaupunki aloitti toukokuussa Palokkajärven ja Jyväsjärven välissä virtaavan Tourujoen yläosan kunnostuksen. Tavoitteena on palauttaa joki luonnonmukaiseen tilaan. Fimpec on ollut valmistelemassa hankkeen kilpailutusta rakennuttajakonsulttina ja vastaa syksyyn 2026 asti kestävien kunnostustöiden valvonnasta.

Suomessa on kunnostettu monia virtavesiä ja rakennettu vaelluskalojen lisääntymiseen sopivia elinympäristöjä. Jyväskylän Tourujoen kunnostushanke on valtakunnallisesti merkittävä hanke monessa mielessä: joki sijaitsee keskeisellä paikalla Jyväskylän kaupunkiympäristössä ja urakan yhteydessä rakennetaan uutta jokiuomaa noin 200 metriä Kankaan asuinalueen viereen.

”Olemme mielenkiinnolla mukana hankkeissa, joihin sisältyy taitorakenteita ja vesirakentamista. Tourujoen kunnostus sisältää juuri näitä elementtejä”, liiketoimintajohtaja Jorma Paananen Fimpeciltä toteaa.

Fimpec on ollut Jyväskylän kaupungin rakennuttajakonsulttina hankkeen alusta lähtien ja tarjonnut asiantuntemustaan muun muassa markkinavuoropuhelun ja kilpailutuksen järjestelyissä. Työt Tourujoen ympäristössä alkoivat toukokuussa 2024 ja tavoitteena on, että urakka valmistuu marraskuussa 2026.

”Tourujoen kunnostuksen urakoitsijana toimii Savon Kuljetus Oy. Kokonaisurakka sisältää pitkän kehittämisvaiheen tilaajan, rakennuttajakonsultin ja urakoitsijan välillä, mikä muistuttaa hieman allianssin toimintaperiaatteita”, kertoo projektipäällikkö Tommi Rissanen Fimpeciltä.

Paananen ja Rissanen pitävät jatkettua kehitysvaihetta hyvänä ratkaisuna rakennushankkeessa, jossa voi tulla eteen monenlaisia yllätyksiä. Lisäksi töiden edetessä syntyy usein ideoita, joilla voidaan saavuttaa kustannussäästöjä laadun tai työturvallisuuden kuitenkaan kärsimättä.

”Kankaan paperitehdas aloitti 1870-luvulla. Sen jälkeen Tourujoen ympäristöön on tehty runsaasti erilaisia rakennelmia ja kunnallistekniikkaa. Purku- ja kaivuutöiden yhteydessä eteen on jo tullut putkia, kaapeleita ja rakenteita, joita ei vuosikymmenten kuluessa ole merkitty dokumentteihin”, Rissanen sanoo.

Rissanen mukaan oman haasteensa työhön tuovat työmaa-alueen korkeuserot ja silttipitoinen maaperä.

”Fimpec vastaa kunnostuksen aikana projektinjohdosta. Meidän tehtävämme on valvoa kunnostustöiden turvallisuutta, laatua, aikataulua, budjettia ja ympäristötekijöitä. Uskon, että jatketun kehitysvaiheen ansiosta pystymme urakoitsijan ja tilaajan kanssa löytämään ratkaisuja, joiden avulla kokonaisuus voidaan vielä läpi kustannustehokkaasti, turvallisesti ja korkeat laatutavoitteet saavuttaen.”

”Monimuotoinen hanke vaatii osaamista”

Tourujokea kunnostetaan Palokkajärven ja Kankaan alueen välisellä alueella. Tavoitteena on palauttaa joki luonnonmukaiseen tilaan, jotta se jälleen mahdollistaisi vaelluskalojen nousun ja lisääntymisen sekä palvelisi kaupunkilaisten virkistyskäytössä. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 8,1 miljoonaa euroa, josta kolmen edellisen vuoden aikana on käytetty runsaat miljoona euroa kunnallistekniikan siirtoihin.

”Ainutlaatuista kunnostuksessa on se, että Kankaan asuinalueen kupeeseen rakennetaan uutta jokiuomaa. Työskentely rakennetussa ympäristössä tuo omat haasteensa”, kertoo Jyväskylän kaupungin viherrakennuttaja Jarmo Toikkanen.

Kunnostuksen yhteydessä Kankaan vanhan vesivoimalaitoksen pato- ja kanavarakenteita puretaan. Kesän 2024 aikana Palokkajärveen rakennetaan pohjapato, joka säätelee tulevaisuudessa Tourujoen yläpuolisten järvien vedenkorkeutta.

”Palokkajärven ja Kankaan alueen välisellä osuudella kunnostetaan vanhoja koskimaisia kalojen lisääntymis- ja poikastuotantoalueita, kun vedenpinta joessa laskee säännöstelyn lopettamisen myötä. Tourujoen voimalaitos rakennettiin vuonna 1941, mutta todennäköisesti vaelluskalojen nousu oli pysähtynyt jo ennen sitä joen heikon vedenlaadun vuoksi”, Toikkanen sanoo.

Kankaan paperitehtaan toiminta päättyi vuonna 2010, ja Jyväskylän kaupunki lähti kehittämään alueesta asuin- ja työpaikka-aluetta. Nyt Tourujoen vedenlaatu on tutkimusten mukaan niin hyvä, että kalojen lisääntyminen on mahdollista, kunhan ihmisen tekemät nousuesteet poistetaan.

Toikkanen pitää Fimpecin roolia merkittävänä, jotta haastava projekti saadaan vietyä onnistuneesti läpi.

”Fimpecillä on avainrooli työmaan valvonnassa, koska kaupungilla ei ole siihen resursseja eikä tarvittavaa erikoisosaamista. Fimpecin kautta olemme saaneet myös kalatalousasiantuntijan näkemyksiä, sillä hankkeessa on tärkeä ymmärtää vaelluskalojen, erityisesti järvitaimenen, lisääntymiseen vaikuttavia tekijöitä.”

Tourujoen kunnostus kiinnostaa myös kaupunkilaisia ja mediaa keskeisen sijaintinsa ansiosta.

”Kehitysvaiheessa olemme päättäneet kiinnittää erityistä huomiota viestintään. Ennen töiden aloittamista Kankaalla järjestettiin yleinen tiedotustilaisuus. Työt vaikuttavat erityisesti Kankaan alueen asukkaisiin, minkä vuoksi urakoitsija tiedottaa joka viikko töiden etenemisestä”, Toikkanen tarkentaa.

Kankaan alueella Tourujoen kunnostus käsittää varsinaisen uomarakentamisen lisäksi nykyisen Kankaankadun kevyen liikenteen sillan uusimisen entiselle paikalle nykyistä pidempänä sekä alueen teollisuushistoriaa henkiviä tukimuurirakenteita ja oleskelualueita. Uusi silta ylittää Kankaan kohdalle rakennettavan luonnonmukaisen jokiuoman, jonka viereen jää suojeltu vanha tulvakanava huolehtimaan jokiuoman optimaalisesta virtaamasta.

Lisätietoja

Jorma Paananen

liiketoimintajohtaja, puhdas energia ja infra

PROJEKTIJOHTOPALVELUT

jorma.paananen@fimpec.com

+358 400 347 373

Lue nämä seuraavaksi